lauantai 25. toukokuuta 2019

Mieletön Rooma

Luultavasti Roomassa on enemmän nähtävää kuin mihin yksi ihmisikä riittää, kuitenkin ekaa kertaa siellä käydessä on ihan ensimmäiseksi katsottava ne kaikkein ikoonisemmat nähtävyydet. Vaikka ne on varmasti joka ikisessä oppaassa ja historiankirjoissa kertaalleen esitelty ja nähty, ni ainakin Coloseum ja Pietarinkirkko pitäisi jokaisen edes kerran elämässään nähdä ihan livenä.

Me lähtiessä ajateltiin, että hukutaan siellä ihmismassaan, ja ilmassa olikin lieviä klaustofobisia oireita jo ennen matkaa.

Roomassa käy 10 miljoonaa ihmistä vuosittain ja yli puolet siellä eka kertaa - ja kaikki haluavat käydä katsomassa juuri ne samat nähtävyydet.

Mepä keksittiin oiva keino välttää suurimmat ruuhkat ja lähdettiin liikkeelle tosi aikaisin aamulla. Ei ruuhkaa missään ! ei lipunmyynnissä eikä itse kohteissa. Ainoastaan nähtävyyksien liepeille pesiytyneet selfiekeppien myyjät oli heränneet samaan aikaan....Joo, ja kyllähän mekin sitte yksi sellanen keppi ostettiin, hah

Illalla myöhään oltiin perillä.
Lentokentältä junalla kaupunkiin ja siitä googlemapsin avulla hotellille. Roomassa oikeestaan kaikki välimatkat aika lyhyitä. Kävellen pääsee joka paikkaan. Meillä tuli noin 25 kilsaa per päivä. Hyvät kengät on siis tarpeen.

Hotelli sijaitsi pienellä sivukujalla.
Viihtyisä hotelli upealla kattoterassilla

Hotellin aamupala

Croisantti, patonkia, kinkkua, juustoa, jogurtti ja kahvi. Mun maha kyllä ihmettili tovin kun tuon olin syönyt. Koskaan aikaisemmin en edes maistanut croisanttia, enkä aluksi tiennyt kuuluuko siihen täytteeksi kinkkua vai hilloa. Laitoin kumpaakin....Makuelämys sekin ja loistavasti pärjäsi tuolla hiilarimäärällä lähes koko päivän

Ensimmäisenä päivänä satoi, vaan eipä tuo pahemmin haitannut, sillä oltiin varauduttu ja otettu sateenvarjot mukaan. Puoliltapäivin sade tosin muuttui tihkuksi ja niinpä kuljetin varjoja kassissa koko lopunpäivää. Eihän ne toki paljoa paina mutta pienikin paino alkaa kyllä tuntua parinkymmenen kilometrin talsimisen jälkeen.

Coloseum, Rooman ikoni oli upea

Otin vielä kuvan esitteestä, että miltä Rooma on näyttänyt kukoistuksensa aikaan
Vaikea käsittää kaiken suuruutta nyt kun enää kivikasat on jäljellä

Rooman Forum

Koska oltiin aikaisin liikkeellä päästiin tuonnekkin täysin jonottamatta.

Ehkä Rooman historian tärkein nähtävyys

Siellä kulkiessa sitä miettii elämää tuhansia vuosia sitten
ja kongreettisesti tuntee pienuutensa mahtavien rakennelmien juurella seistessä.
Samalla tajuaa myös Rooman suuruuden ja mahtavuuden

Kertakaikkisen upea !!

Jo kotoa lähtiessä oltiin päätetty että yhtenä päivänä ei liikaa nähtävyyksiä, hah !

Miten väärässä sitä olikaan.

Vauhdissa ostettiin pitsaa kojusta ja lähes juostessa syötiin se. Kello kävi ja miten ahneeksi sitä tuolla tulikaan, kaikki olisi nähtävä yhdellä kertaa. Niinpä jalat rakoilla jatkettiin rooma maratoonia

Roomassa on niin paljon nähtävää, että kaikkea on mahdotonta nähdä parissa päivässä. Onneksi voi käydä heittämässä kolikon Trevin suihkulähteeseen- niin tehdessä, uskomuksen mukaan tulee palaamaan Roomaan <3

Illalla käytiin hotellilla vaihtamassa siistimmät vaatteet ja lähdettiin etsimään ruokapaikka jossa olisi mahdollisuus syödä pöydän ääressä. Ravintolat on arkisin auki puoleen yöhön. Rakastan välimeren maiden kultturia ja meininkiä. Siellä aivan normaalia että koko perhe vauvasta vaariin hengailee ja syö ravintolassa kaikessa rauhassa vielä iltamyöhällä.

Illallisen jälkeen porukka kerääntyy aukioille ja suihkulähteille hengailemaan.

Oman hotellin upea kattoterassi

Toinen päivä valkeni upeaan auringonpaisteeseen.
Taas aikaisin liikkeelle kohteena Vatikaani

Matkalla pysähdyttiin ihailemaan Piazza Navonan upeita suihkulähteitä ja ostettiin se kuuluisa selfiekeppi, hih !

Kaupunki alkoi heräillä ja kadut täyttyä ihmisistä, niinpä päätettiin kulkea vatikaaniin Tiberjoen rantaa pitkin. Loistava valinta sillä siellä ei kulkenut ketään muita kuin me.

Joella on aikoinaan järjestetty romanttisia turistiristeilyjä,  mutta nykyään ne on lopetettu, koska jokea pidetään liian likaisena. Kauniilta se meistä näytti eikä niistä paljon puhutuista roskistakaan näkynyt jälkeäkään.

Vatikaanissa sijaitseva Pietarinkirkko on maailman mahtavimpia kirkkoja ja se oli mun oma pääkohde tuolle reissulle. Lapsesta asti haaveillut näkeväni Michelangelon freskot, yhden maalaustaiteen ihmeistä. Sikstuksen kappelin katossa on maalaus, jossa jumala koskettaa Aatamin kättä.

Paavin hallitsema Vatikaani on muuten oma pikkuinen valtio.

Vilvoittavat ennen tungokseen astumista

Helteinen päivä ja mulla lähteissä pitkähihainen musta paita. Kuumahan siinä tuli ja niinpä ostin torilta matkalla Vatikaaniin vilpoisen pellavahaalarin. Vaihdoin sen päälle ravintolan vessassa. Tosin jouduin kuitenkin kirkkoon mennessä lisäämään vielä paidan tuohon päälle, sillä kirkossa pitää peittää polvet ja olkapäät.

Selvittiin sisälle vajaan tunnin jonotuksella.

Pietarin kirkosta mulla ei löydy sanoja

Pois lähtiessä taas pitsaa kioskista :D

Vatikaanista jatkettiin Transvereen.

Transvere on monista keskustan kaupunginosista upein. Se on tunnelmallinen ja aidosti roomalaisin
Ja vaikka tuollakin käy nykyisin paljon turisteja, voi siellä edelleenkin istuskella kahviloissa lähinnä paikalliset seuranaan.

Ruoka on hyvää ja sitä syödään järjettömän suuret määrät. On alkupalat, kaksi pääruokaa ja vielä jälkkärit päälle. Me ei tosin kyetty syömään kuin yksi annos ilman alku ja jälkiruokia.
Jostain kumman syystä Italialaiset näyttivät  kuitenkin ihan sopusuhtaisilta, vaikka luulisi tuolla määrällä ruokaa ihan muuta.....

Transveren keskiaikaiset kujat on loistava valinta syödä tyypillisiä roomalaisia ruokia tai vaan nauttia pimenevästä illasta musiikkia kuunnellen

Matkalla kuvattua.
Nimeä en muista

Neljän päivan loma on lyhyt ja sitä lyhentää vielä se, että kaksi päivää menee matkustamiseen. Kotiinlähdön aika koitti meilläkin vääjäämättömästi. Yleensä ajattelen, että onpa ihana palata kotiin, vaan nytpä en olisi halunnut lähteä tuolta ja niinpä pyysinkin Taijalta myös ensivuodeksi joululahjaa roomaan :D

Pari päivää Roomassa on vain säälittävä pintaraapaisu kaupungista, josta joka kulmalta löytyy mieletön määrä historiaa.

Rooma jäi kaivertamaan ja mitä luultavammin palaan vielä!

Roomaa muistellessa kaivelin vanhat keittokirjat esiin ja tänään meillä ollutkin lasten kanssa makumatka italiaan....

Kiitos Taija vielä tätäkin kautta

1. Upea Rooma!
    Sun ihanien kuvien myötä pääsin muistelemaan omaa Rooman reissua - Kiitos Maarit <3

1. Aivan mieletön <3
      Harvoin mä jään sanattomaksi, mut nyt kyllä. Jotenkin se kaikki siellä, ni ei sanoja. Mulla kamera täynnä valokuvia joita kattelen yksikseni :D ja vaikka niin moni on nähnyt ne kaikki ihanuudet siellä, ni silti tuntuu että mulla on kamerassa jotakin mitä haluaa kattella vaan yksikseen eikä näyttää kellekkään muulle. ihan hullua :d

2. Teillä o ollut upea reissu! Arvaan vain, että palo Roomaan jää, mutta sehän on helppo hoitaa;)

1. Ihan paras joululahja ikinä <3
      Mun pitäis alkaa maalata kesänäyttelyyn töitä ja mielessä pyörii vaan ne mielettömät freskot joita tuijotin siellä niin että niska kramppasi :D Saas nähä tuleeko tauluihin pelkkiä keskiaikaisia enkeleitä, hah

3. Pikapikaa katselin vain nopeasti kuvat - pitää palata paremmalla ajalla postaukseen. Upeita kuvia. Olitko siskosi kanssa liikkeellä? Onko isosiskosi myös taiteilija?

4. Rooma olisi kyllä sellainen kaupunki, jonka itsekin haluaisin vielä joskus nähdä ja kokea. Tytär kävi siellä tätinsä kanssa pari vuotta sitten ja siskoni on käynyt siellä lukemattomia kertoja. Kaunis kaupunki ja Italia vaan on niin ♥

5. Oli teillä kyllä hieno reissu...kiitos, kun päästit meidätkin mkaan kurkistamaan..:)

6. Oi mitä muistoja koin uudestaan näitä kuvia katselemalla. Näytin miehellekin, että tuolla olen ollut ja tuollakin ja muistan tuon kohdan ja tuonne heitin kolikon. Jotkut paikat jäävät hyvänä muistona sydämeen ja mieleen, Rooma on sellainen paikka myös minulle. Täydellinen lahja ja ihanaa, että pääsitte sen yhdessä kokemaan <3

7. Ihana matkapostaus. Roomassa riittää nähtävää. Kahdesti olen käynyt.